Ładowanie…
sałatka dietetyczna

Trzy typowe wyzwania w intuicyjnym jedzeniu

Intuicyjne jedzenie to podróż, pełna wzlotów i upadków po drodze. W tym poście omawiam trzy typowe wyzwania związane z intuicyjnym jedzeniem wraz ze wskazówkami, jak je pokonać.

Chociaż jedzenie intuicyjne w końcu staje się, cóż, intuicyjne, na początku jest to trudne. Naprawdę ciężko. Jest to przeciwieństwo tego, do czego jesteś przyzwyczajony z dietą, która zaczyna się łatwo ze wszystkimi jasnymi zasadami, które mówią ci, czy robisz to dobrze, czy źle. Oczywiście, z biegiem czasu odchudzanie staje się coraz trudniejsze, ponieważ twoja biologia walczy z ograniczeniami, a nieuniknione wzloty i upadki życia zrzucają cię z kursu.

Ale niezależnie od tego, na początku, gdy pojawia się dieta często występuje „haj”, którego zazwyczaj nie osiąga się przy intuicyjnym jedzeniu. Ponieważ intuicyjne jedzenie jest praktyką, umiejętnością, którą doskonalisz z biegiem czasu, kiedy zaczynasz jeść bardziej intuicyjnie, istnieje większe prawdopodobieństwo, że poczujesz się zdezorientowany, przytłoczony i prawdopodobnie trochę przestraszony.

Z biegiem czasu podróż intuicyjnego jedzenia wygląda trochę tak…

Na początku jest wiele wzlotów i upadków, a z czasem nabierasz pewności w tym, jak się odżywiasz i jesteś bardziej dostrojony do swojego ciała i jego potrzeb. Ale nawet jeśli czujesz się dość solidnie jako intuicyjny zjadacz, wciąż masz wzloty i upadki (a czasem większe, niż narysowałem na tym wykresie).

W tych momentach, w których przesuwasz się w dół na wykresie, łatwo jest poczuć, że przegrywasz. Te wyzwania to tak naprawdę tylko okazja do nauki, a po drugiej stronie widać wzrost. Ale czasami te wyzwania stają się trochę zablokowanym punktem. W mojej wieloletniej praktyce pomagania klientom w stawaniu się bardziej intuicyjnymi jedzącymi, zauważyłem trzy typowe wyzwania w intuicyjnym jedzeniu, punkty, w których klienci często przychodzą do mnie, czując, że coś im się nie udaje. Czy któryś z tych brzmi znajomo?

Wyzwanie intuicyjnego jedzenia nr 1: „Czuję się, jakbym miał obsesję na punkcie jedzenia przez cały czas” 

Dość wcześnie w intuicyjnym procesie jedzenia często słyszę od klientów, że czują, jakby zawsze myśleli o jedzeniu i jedzeniu. Uważam, że jest to szczególnie prawdziwe dla tych, którzy prowadzą szybki tryb życia, gdzie wybory żywieniowe są często odruchowe, oparte na tym, co jest „dozwolone” w ich diecie lub co jest dostępne. To może być dość frustrujące, bo chodzi mi o to, czy nie chodziło o intuicyjne jedzenie, żeby nie mieć obsesji na punkcie jedzenia?

Kiedy mentalność dietetyczna decyduje o twoich wyborach żywieniowych, w pewnym sensie decyzje żywieniowe są łatwe. Po prostu przestrzegasz zasad, jakie by nie były. Tak do sałatki z jarmużu. Nie dla smażonej kanapki z kurczakiem. Tak dla wszystkiego, co ma najmniej gramów węglowodanów. Nie do niczego z chlebem, makaronem, ryżem itp.

Dzięki intuicyjnemu jedzeniu uczysz się dokonywać wyborów żywieniowych w oparciu o kombinację wiedzy o ciele (tj. wewnętrznych wskazówkach, takich jak głód/syt, czego pragniesz, jak czujesz się po jedzeniu itp.) i wiedzy o mózgu (kiedy jestem znowu jeść, jakie jedzenie jest dostępne itp.). Jeśli ignorujesz te rzeczy, trzeba poświęcić trochę czasu na ponowne dostrojenie, co może wydawać się dużo pracy i może zająć sporo miejsca. To, w połączeniu z faktem, że policja żywnościowa wciąż jest dość głośna w twojej głowie, może sprawić, że będziesz mieć wrażenie, że masz obsesję na punkcie jedzenia przez cały czas.

Jeśli jest to intuicyjne wyzwanie żywieniowe, którego doświadczasz, myślę, że bardzo pomocne jest posiadanie miejsca, w którym możesz wyjść poza swoją głowę i porozmawiać o swojej intuicyjnej podróży żywieniowej z innymi ludźmi. Niezależnie od tego, czy jest to terapeuta lub dietetyk, który trenuje intuicyjne jedzenie, przyjaciel przechodzący podobny proces, czy intuicyjna grupa żywieniowa na Facebooku, naprawdę pomocne jest wyrwanie myśli z niespokojnej zupy mózgowej, którą może ugotować mentalność dietetyczna!

Wyzwanie intuicyjnego jedzenia nr 2: „Czuję się gorzej ze swoim ciałem”

Jedną z funkcji zachowań dietetycznych jest polepszenie samopoczucia ciała. Jeśli czujesz się niekomfortowo w swoim ciele, masz ujście dla tego dyskomfortu.

W przypadku zarówno intuicyjnego jedzenia, zachowania żywieniowe zmieniają się przed obrazem ciała. Co oznacza, że ​​jest ten nieprzyjemny czas, w którym jesz bardziej konsekwentnie i adekwatnie i dajesz sobie więcej przyzwolenia na jedzenie, ale wciąż masz do czynienia z dużym dyskomfortem w swoim ciele. Ten dyskomfort jest spotęgowany, jeśli jesteś kimś, dla kogo uzdrowienie z zaburzonej relacji z jedzeniem oznacza przyrost masy ciała, lub kimś, kto jest już w większym ciele, a zatem otrzymuje nie tylko wewnętrzną presję w celu ograniczenia jedzenia, ale także presję społeczną. Bez twojego zwykłego mechanizmu radzenia sobie, obraz ciała może wydawać się okropny. Dieta zespół jelita drażliwego przychodzi z odpowiedzią na Twoją chorobę.

Żałuję, że nie miałam łatwego rozwiązania tego dyskomfortu. Ja nie. Obraz ciała jest naprawdę złożony, a wiele z tego sprowadza się do siedzenia i odczuwania dyskomfortu. Oznacza to również nauczenie się kwestionowania komunikatów społecznych, które otrzymaliśmy od urodzenia, na temat wartości różnych ciał w oparciu o ich rozmiar, kształt, kolor, zdolności itp. Jeśli jest to dla ciebie dostępne, praca z terapeutą HAES lub dietetyk na obrazie ciała jest niezwykle pomocny, lub istnieje wiele bezpłatnych i tanich grup i zasobów.

W końcu intuicyjne jedzenie nie wymaga kochania swojego ciała – po prostu szanowania go. Bez względu na to, co myślisz o swoim ciele, czy możesz spróbować traktować je łagodniej? Nawet jeśli nie lubisz, a nawet nienawidzisz swojego ciała, ono zawsze tam będzie, wykonując swoją pracę, próbując utrzymać cię przy życiu. Czy możesz przynajmniej nie nadużywać go poprzez ograniczenia, które pociąga za sobą dieta?

Wyzwanie intuicyjnego jedzenia nr 3: „Jedzenie mnie już nie interesuje”. 

Kilkadziesiąt lat temu przeprowadzono naprawdę słynny (choć strasznie okrutny i nieludzki) eksperyment, który miał na celu zbadanie fizjologicznych i psychologicznych skutków półgłodzenia u zdrowych mężczyzn, nazwany Minnesota Starvation Study. Uczestnicy zostali nakarmieni kaloriami „półgłodowymi”, chociaż była to uczta w porównaniu z wieloma współczesnymi dietami. Niektóre z efektów psychologicznych były ekstremalne – wielu uczestników musiało zrezygnować z zajęć, a dwóch zostało nawet przyjętych na oddział psychiatryczny. Ale jednym z bardziej subtelnych efektów psychologicznych, jakie zauważyli, było to, że mężczyźni nagle popadli w obsesję na punkcie jedzenia, przepisów i gotowania. Ci mężczyźni, jak większość typowych mężczyzn lat 40., nigdy wcześniej nie interesowali się gotowaniem, ale zaczęli zbierać przepisy, czytać książki kucharskie i cały czas rozmawiać o jedzeniu. Dieta przy refluksie, załagodzi Twoje problemy z kwasem żołądkowym.

Widzę to u moich klientów w postaci spędzania godzin na przypinaniu przepisów, ślinieniu się nad zdjęciami jedzenia na Instagramie i spędzaniu wieczorów w kuchni, gotując wszystkie posiłki od podstaw. Jeśli spytasz ich o hobby, odpowiedzą, że jedzenie. Ale to więcej niż hobby, to obsesja. 

Kiedy poprawiasz swoją relację z jedzeniem, staje się to o wiele mniej interesujące. Jedzenie zajmuje tylne miejsce na inne, bardziej satysfakcjonujące rzeczy w życiu. Czasami jedzenie wydaje się nawet nudne lub przyziemne! To może być naprawdę smutne i czasami może być sprzeczne z instagramowym obrazem intuicyjnego jedzenia, który często brzmi jak „kochanie każdego kęsa jedzenia”. Bóg jeden wie, nawet nazwa mojego bloga – The Joy of Eating – nie odzwierciedla tego, jak czasami może być przyziemne jedzenie.

Jeśli połączysz się z tym intuicyjnym wyzwaniem żywieniowym, okazało się, że zrozumienie i umiejętność zidentyfikowania tego, co się dzieje, jest naprawdę pomocne w poruszaniu się dalej. Chociaż może to być smutne, nudniejsze jedzenie jest w rzeczywistości oznaką gojenia! Jeśli możesz, postaraj się skoncentrować na innych obszarach życia, w których znajdujesz więcej radości. Pomocne może być nawet sporządzenie listy radości, które osiągnąłeś dzięki pogodzeniu się z jedzeniem.

Dodaj komentarz